Akcija slamanja terorističkih snaga u selu Jasenaš

Prva značajna borbena akcija 50. samostalnog bataljuna, kao cjeline, dogodila se 2.9.1991. godine kada je združeno s pripadnicima Policijske stanice Virovitica razbio odmetničke snage u selu Jasenaš.

Naime nakon što su samozvane četničke snage prethodnog dana, u poslijepodnevnim satima,  izvršile minobacački napad na selo Rezovačke Krčevine, pritom pogodivši, na sreću praznu školu, Krizni štab zaključuje da ovaj čin zaslužuje hitan i učinkovit odgovor kako bi se spriječilo daljnje granatiranje, ograničilo narastanje četničkih paravojnih snaga na Bilogori i osujetilo njihovo moguće združeno djelovanje sa snagama tzv. JNA iz vojarne. Naravno manji dio snaga ZNG-a i MUP-a ostavljen je na blokadi vojarne, a glavni  dio bataljuna ZNG-a potpomognut pripadnicima policijske stanice krenuo je iz dva smjera točnije iz pravca Suhopolja i Milanovca  u napad na selo Jasenaš.

U tom, za mnoge Virovitičke domoljube prvom, oružanom okršaju tzv. četničke snage su u potpunosti slomljene već sredinom dana uz gubitke u ljudstvu. Hrvatske snage na sreću nisu imale poginulih ali je njih desetak ranjeno.

U ovoj akciji korišteno je znamenito oklopno vozilo „Mikeš“, izrađeno u tadašnjoj tvrtki Rapid, koji je bio i pogođen neprijateljskim protuoklopnim projektilom te je u njemu tada i ranjeno nekoliko pripadnika ZNG-a. Danas se „Mikeš“ nalazi u Memorijalnom centru Domovinskog rata Vukovar. Oklopno vozilo „Mikeš“ s objektivnog vojnog stanovišta nije imalo velik značaj, ali njegov moralni značaj za branitelje i građane bio je ogroman.

Oklopni transporter “Mikeš”

U počecima Domovinskog rata u virovitičkom kraju, baš kao i u cijeloj Hrvatskoj, nije bilo borbenih vozila koja bi braniteljima pomogla u obrani i dala dodatni poticaj i samopouzdanje. Upravo zbog toga, Đuro Dečak i Marko Krstanović dali su zadaću Tomislavu Špoljariću da izradi konstrukcije za prvi virovitički oklopnjak, koji će dobiti ime “Mikeš”, po stanovnicima Virovitice koje su nekada zvali Mikeši.

Izrada je započeta u poduzeću Rapid iz Virovitice. Za temelj podvozja odabran je furgon iz poduzeće TVIN Virovitica. Nakon uklanjanja sanduka s podnožja pristupilo se montiranju oklopa koji je izrađen od visokokvalitetnog čeličnog lima debljine od 8 do 20 mm s osnovnim ciljem zaustavljanja puščanih zrna. Svrha je postignuta. Unutrašnjost vozila izrađena je na načelu komora koje su trebale umanjiti udarnu moć protuoklopnih sredstava. Za slučaj opasnosti i eventualnog ulaska u borbu na donjoj strani vozila izrađen je otvor za prinudni izlaz. Poduzeće TVIN izradilo je zaštitu od buke i postavilo sjedala. Vozilom se koristio 50. samostalni Bataljon ZNG-a i u manjoj mjeri 127. brigada.

Nakon uspješnog razbijanja četničkih snaga bataljun je povučen na početne položaje, odnosno u selu Jasenaš nisu ostavljene snage, zbog potrebe učvršćivanja položaja uz vojarnu i karaule u kojima su se nalazile posade ojačane rezervistima srpske nacionalnosti.

Ova smjela akcija  bila je nedvojbeno iznimno važna jer je njen uspjeh imao velik utjecaj na borbeni moral branitelja a istodobno je slomljen početni moral bilogorskih odmetnika i spriječena je opasnost od granatiranja grada Virovitice s Bilogore i „udara u leđa“ nakon što se krene u oslobađanje vojnih objekata, a što je bilo nužno i neizbježno.

HČZ Virovitica